
38 \ ESTIU 2005 comunicació21

La migració a la TDT centra l’edició
d’enguany del Mercat Audiovisual
Granollers va tornar a ser la capital del sec-
tor local de televisions durant quatre dies,
entre el 12 i el 14 de maig, amb motiu de la
celebració de la sisena edició del MAC (Mer-
cat Audiovisual de Catalunya), en una tro-
bada que va aplegar prop d’un miler de pro-
fessionals enfront dels 700 de l’any passat.
La cita d’enguany estava marcada de ma-
nera inequívoca pel trànsit al sistema de Te-
levisió Digital Terrestre (TDT) que inclou un
incert concurs, en el qual el mapa
d’emissores actual quedarà profundament
trastocat.

La cita, però, va servir perquè els respon-
sables de la Generalitat en aquesta matèria
refermessin la voluntat de planificar justament
per afavorir les iniciatives locals que aposten
per la informació de proximitat, i en detriment
de grups d’abast estatal que pretenen crear
xarxes nacionals a partir de llicències locals.

Precisament, a la TDT s’hi va dedicar tot
un espai monogràfic, plantejat com un eix
transversal de les seccions clàssiques de Pro-
gramació, Tecnologia i Publicitat. Des
d’aquests tres prismes es va reflexionar so-
bre el procés d’implantació de la televisió di-
gital i, per primer cop, es van posar xifres a
l’adopció del nou sistema en una sessió a
càrrec de l’empresa Abertis, una de les quals

A finals del mes d’abril es va constituir el nou
Consell Editorial del diari Avui després que
Planeta i Godó es fessin amb el rotatiu. Entre
les tasques que té encomanades hi ha la de
dissenyar el nou projecte editorial del diari. A
banda, mantindrà “un assessorament perma-
nent que contrastarà la realitat social del país
amb l’evolució contínua de l’Avui”.

Els seus onze membres són: Antoni Cam-
bredó (president executiu de la CCC), Josep
Mique Abad i Bartolo Masoliver (membres del
Consell d’Administració), Vicent Sanchis (di-
rector del diari), Jordi Porta (president
d’Òmnium Cultural), Alfred Bosch (escriptor),
Rosa Cullell (directora general del Liceu),
Juan José López Burniol (notari), Carles Co-
lomer (empresari), Salvador Cardús (sociòleg)
i Lluís Foix (periodista).

es postula com un dels proveïdors bàsics. El
MAC també va servir per analitzar els reptes
de futur de les televisions locals. L’Observatori
de la Comunicació Local de la UAB va plan-
tejar noves fórmules per reforçar els mitjans
públics, com la coordinació entre diferents
ajuntaments i la creació d’un àmbit comuni-
catiu comarcal.

La productora
catalana Filmax
demana a la Xunta
un canal de TDT
La productora i distribuïdora catalana Filmax
Entertainment i els diaris el Faro de Vigo, El
Correo Gallego, El Progreso, La Región i El
Ideal Gallego van presentar el passat 26 de
maig a Manuel Fraga una proposta conjunta
per obtenir una de les dues llicències que
atorgarà la Xunta amb cobertura autonòmi-
ca. Fernández va explicar que aquesta pro-
posta conjunta –“única i històrica”– no aspira
tota sola a la llicència però va destacar que
té la potencialitat d’ocupar-se de pràctica-
ment tota la producció de continguts, cosa
que suposaria un revulsiu, al seu entendre, a
l'entorn de la indústria audiovisual de la co-
munitat autònoma. “És molt difícil fer rentable
un canal d’aquest tipus a Galícia i només és
possible des de la perspectiva de la unió”,
va afirmar Fernández.

La cita d’enguany va aplegar prop d’un miler de professionals.

Onze membres
integren el nou
Consell Editorial
del diari Avui

Els vuit canals de
TDT assignats a
TVE emetran a
partir de l’octubre
TVE ha assegurat que està preparada per
posar en marxa de manera imminent vuit ca-
nals de Televisió Digital Terrestre (TDT), tan
bon punt se li adjudiquin, com és previsible,
dos múltiplexs del nou sistema.

D’aquesta manera, la televisió pública es-
tatal té previst oferir els següents canals:
TVE1, La 2, Canal 24 Horas (notícies), Tele-
deporte, Canal Parlamento, Canal Ciudada-
no (que alternarà amb Canal Infantil), Docu-
mentales TV i Más que música.

En tot cas, segons va explicar la directora
general de Ràdio Televisió Espanyola, Car-
men Caffarel, el passat 25 de maig, tot i que
els continguts previstos ja estan llestos i les
capacitats tècniques implementades, les
emissions no començarien fins al proper mes
d’octubre.

Així mateix, el MAC va servir com a marc
perfecte per anunciar iniciatives que afecten
la televisió de proximitat com el nou sistema
de transmetre imatges per video a través
d’internet adquirit per l’Agència Catalana de
Notícies (ACN). Gràcies a ell, l’agència sub-
ministrarà imatges en brut per a les televisi-
ons locals i comarcals.

[PANORAMA]



comunicació21 ESTIU 2005 / 39

Els empleats de Catalunya
Ràdio i el 3/24 fan vaga
per demanar l’equiparació
Les mobilitzacions dels treballadors de
Catalunya Ràdio per demanar l’equipa-
ració salarial amb els empleats de TV3
continuen. El passat 17 de juny els treba-
lladors de l’emissora pública no van as-
sistir a la festa de la Corporació Catalana
de Ràdio i Televisió “en protesta pel tracte
discriminatori que rebem de la direcció ge-
neral”, segons el comitè d’empresa.

Precisament, el director general de la
CCRTV, Joan Majó, va descartar l’equiparació
salarial dels empleats de la ràdio pública a la
Comissió de Control de l’Ens al Parlament del
10 de juny. Segons Majó, la demanda dels

PANORAMA

empleats de Catalunya Ràdió “és una entelè-
quia” i va insinuar que les queixes són infunda-
des perquè “estan molt ben pagats” en com-
paració amb d’altres emissores.

Les vagues a Catalunya Ràdio van co-
mençar el passat 9 de maig després de cinc
mesos de negociacions.

D’altra banda, la Corporació va tenir un al-
tre front obert amb les vagues dels treballadors
del Canal 3/24. Les mobilitzacions van co-
mençar el 9 de juny i volien alertar la directiva
“de l’estancament de les negociacions per les
condicions de treball del personal del canal de
notícies”.

El grup El Punt publicava el 29 de maig els
seus resultats corresponents al 2004, en un
desplegament eufòric de dues pàgines.
27.642 exemplars certificats de difusió i un
benefici de 724.857 euros abans d'impostos.
La xifra de beneficis, però, acusa l'esforç per
llençar l'edició barcelonina d'El Punt, ja que
es va reduir en un 21,6%. La facturació es va
situar en 28,8 milions, dels quals 17,4 van ser
en concepte de publicitat.

A més, l'augment d'exemplars d'El Punt
(en tenia 23.843 al 2003) té doble mèrit en un
any en què la premsa generalista ha estan-
cat les seves vendes. Cal dir, però, que a
l'increment de 3.799 exemplars respecte al
darrer any caldria restar-li els 2.393 que es
venien d'El 9 Punt, que es va deixar d'editar
al 2004.

Les xifres d’El Punt contrasten amb les de
l’Avui, el qual va patir un lleuger retrocés res-
pecte a l’exercici anterior, ja que la seva difu-
sió va caure dels 28.368 fins als 26.983, se-
gons les dades de l’OJD. Això significa que,
per primer cop, El Punt supera l'Avui pel que
fa a vendes, si bé per una diferència mínima
de 659 exemplars.

El Punt certifica una
difusió rècord de
27.642 exemplars
l’any 2004

El gratuït del cor
Dicen distribuirà
65.000 exemplars
a Barcelona
Dicen, primer gratuït del cor, apareixerà des-
prés de l’estiu amb 65.000 exemplars a Bar-
celona. La guerra dels gratuïts ha entrat en
fase d’ocupació dels nínxols temàtics. Des-
prés de la recent aparició del primer gratuït
d’opinió, ara li toca el torn a la premsa del cor
amb una nova publicació, Dicen, que estarà
al carrer després de l’estiu.

El diari dedicarà un total de 24 pàgines a
la informació rosa i comptarà amb un tiratge
inicial de 200.000 exemplars distribuïts entre
Madrid i Barcelona: 135.000 i 65.000 respec-
tivament. La nova capçalera ha optat per
prescindir dels canals de distribució habituals
de capçaleres gratuïtes com 20 Minutos i Me-
tro. El gratuït rosa es repartirà a mercats, per-
ruqueries, supermercats i expositors
col·locats a l’exterior.

Edipresse, accionari majoritari de l’editorial
Hymsa –que publica una trentena de revis-
tes, entre elles Lecturas, Patrones, Semana,
Mujer 21 i Clara– va tancar el passat 30 de
juny la planta d’impressió que el grup té a
Montcada i Reixac per la necessitat, segons
justifica el grup, de reagrupar la producció a
Madrid.

Els 53 treballadors del centre, dels quals
només dos seran reubicats, van pactar el pas-
sat 26 de maig amb la directiva una indemni-
tzació de 45 dies nets per any treballat i sen-

Tanca la planta d’impressió
d’Edipresse a Montcada i Reixac

se límit de mensualitats. Abans d’acceptar
aquests termes, els empleats –amb una mitja-
na d’antiguitat que oscil·la entre els set i els
quaranta anys– havien proposat a la direcció
de l’empresa diverses mesures per intentar sal-
var els seus llocs de treball.

La intenció d’Edipresse de centralitzar la
producció a la capital de l’Estat ve, segons el
president del comitè d’empresa, Alfredo Do-
cón, “de lluny” i es feia palesa en la manca
d’interès del grup editor d’invertir a la planta
vallesana.

El Diari de Mallorca repesca la
periodista acomiadada d’IB3
La que va ser veu inaugural de la flamant ràdio
pública balear i editora de l’informatiu, Ara-
celi Bosch, ha estat repescada pel Diari de
Mallorca després que fos acomiadada d’IB3
de forma polèmica. La periodista va veure
com se la rebaixava a redactora rasa, per ser
despatxada pocs dies més tard, oficialment
per no haver superat els tres mesos de pro-
va.

El procés contra la periodista es va iniciar
pocs dies després que el diari El Mundo as-
senyalés que la seva mare era la presidenta
d'una entitat que propugna preservar la Real,

on hi plana l'ombra de l'especulació urbanís-
tica arran de la futura construcció del nou
hospital. Araceli Bosch, a més, figurava com
a administradora (tot i que no exercia) d'una
empresa que va organitzar un concert per
defensar la zona, amb Lluís Llach, Maria del
Mar Bonet i Biel Mesquida entre d'altres, que
va esdevenir un acte d'afirmació contra el PP.
Dies enrere, el Sindicat de Periodistes va eme-
tre una nota on lamentava el seu acomiada-
ment i es recordava com els professionals de
la cadena no tenen cap garantia
d'independència contra els capricis polítics.



40 \ ESTIU 2005 comunicació21PANORAMA

Sis agències de l’Estat creen el
portal de notícies Interagencias

El passat 1 de juny s’estrenava Interagencias,
un portal de notícies que aplega sis agèn-
cies provinents de Catalunya, l’Aragó,
Canàries, Castella i Lleó, Galícia i el País Basc.
Fins al setembre s'estarà en fase de proves.
Durant aquest temps, qualsevol usuari podrà

Toni Piqué assumirà la direcció del Diari de
Tarragona a partir de finals d’aquest mes i
substituirà en el càrrec Roberto Villarreal, di-
rector del diari durant els últims vuit mesos i
director adjunt els dos anteriors.

La sortida de Villarreal ha estat amarada
de força polèmica ja que ha comportat que
diversos càrrecs mitjos de la redacció aban-
donin el rotatiu.

Llicenciat en Ciències de la Informació per
la Universitat de Navarra, Piqué dirigia fins
ara la consultora Mediacción. També ha es-
tat cap de Societat i Ciutats de La Vanguar-
dia, consultor de diversos diaris llatinoameri-
cans –La Nación d’Argentina, O Globo de
Brasil i el veneçolà El Universal, entre d’altres–
i col·laborador en mitjans com La Gaceta del
Norte i l’agència italiana de notícies Himsa.

Amb aquest nomenament, Piqué encap-
çalarà el Diari de Tarragona, líder a la zona
amb una tirada mitjana que supera els 17.000
exemplars.

El periodista Toni
Piqué, nomenat
nou director del
Diari de Tarragona

Llum verda del Govern per a la
venda d’Ona Catalana a la Ser
El Consell Executiu va autoritzar a mitjans
de juny la compra d'Ona Catalana per part
de la cadena Ser i una posterior ampliació
del capital social del grup resultant, assu-
mint el dictamen vinculant emès prèvia-
ment pel Consell Audiovisual de Catalu-
nya (CAC). El document del CAC condi-
ciona l'operació a què el nou grup es des-
prengui de dues freqüències a Barcelona i
una a Girona en el termini d'un any per tal
d'ajustar-se al límit legal de freqüències per
a una sola empresa, fixat en dues conces-
sions de Freqüència Modulada per àmbit
de cobertura.

L'operació, anunciada fa gairebé un
any, suposa l'adquisició per part de la Ser
del 71,43% de les accions propietat de
Radio Ambiente Musical, empresa gestora
d'Ona Catalana vinculada a la família Dau-
rella, més una ampliació de capital de
570.000 euros a través de l'emissió de no-
ves accions. Després d’aquestes opera-
cions, el capital social d'Ona Catalana as-

cendirà a 1.200.000 euros. Pel que fa a la
composició accionarial, la Ser es quedarà
amb un 85% de les accions de l'emissora i
Radio Ambiente Musical en conservarà el
15% restant.

CONDICIONS DE RELATIU ACOMPLIMENT

Malgrat les condicions imposades per
l’administració catalana, l'exigència de la Ge-
neralitat perquè Prisa renunciï a dues freqüèn-
cies d'Ona Catalana té tots els números de
quedar en un mer brindis al sol. El BOE pu-
blicava dies abans la Llei de mesures urgents
d'impuls de la Televisió Digital Terrestre (TDT),
aprovada el 2 de juny, en la qual s'amplia el
límit de concessions que pot tenir un mateix
titular en un únic camp de cobertura, però
com que es donava fins a un any perquè Pri-
sa vengués aquestes freqüències, no
s'espera que calgui executar aquesta ven-
da, tal i com relataven a aquest portal fonts
de l'emissora.

veure els titulars, l'entradeta de la notícia i
fotografies en baixa resolució. La posada en
marxa  d'Interagencias permetrà a l'ACN  que
les seves notícies es tradueixin al castellà i
estiguin disponibles per als fins a 700 abo-
nats d'arreu de l'Estat.

Interagencias reuneix companyies de Catalunya, Aragó, Canàries, Castella i Lleó, Galícia i País Basc.

Les baixes audiències del mes de juny han
passat factura a TV3, que baixa de la segona
a la tercera posició, en perdre un punt res-
pecte al maig i quedar-se en un 18,9%. El
seu lloc l'ocupa ara Antena 3, que passa dels
19,6 al 20,0%. Com a líder es manté Tele 5,
només cinc dècimes per sobre de la seva im-
mediata competidora, en perdre un 1,1%. TVE
es manté en quart lloc, tot i que a l'alça: si al
maig va registrar un 15,5%, al juny el seu ín-
dex puja i se situa en el 16,9%. De tota ma-
nera, el juny sol ser un mes discret per a la
televisió catalana pel que fa a audiències. Els
mesos amb més contingut informatiu, en can-
vi, afavoreixen la televisió de la Corporació, i
acostuma a recuperar posicions. En aquest
cas, la situació s’ha vist agreujada per una
recuperació sobtada del seu immediat com-
petidor, Antena 3 TV.

A nivell espanyol, Tele 5 és líder (22,3%),
seguida d'Antena 3 (20,6) i TVE, que amb
20,1% obté el seu millor registre de l'any.

Les discretes
audiències del juny
fan baixar TV3 fins
a la tercera posició



comunicació21 ESTIU 2005 / 41

La Blanquerna debat l’acompliment
de les teories sorgides amb internet
La Facultat de Ciències de la Comunicació
Blanquerna (URL) va celebrar el passat mes
de maig el tercer Congrés Internacional Co-
municació i Realitat. Amb el nom de La uto-
pia digital en els mitjans de comunicació: dels
discursos als fets. Un balanç, les jornades
van reflexionar sobre l’acompliment de les ex-
pectatives creades a l’entorn de la introduc-
ció de les noves tecnologies de la informació
i la comunicació: s’anunciava la fi dels diaris,
la desaparició o redefinició dels periodistes,
i es qüestionaven els models tradicionals.

David Bell, que va ser l’últim dels ponents,
va reflexionar a l’entorn d’una qüestió plante-
jada pel català Pere Massip: “És la cibercul-
tura una realitat completament nova o pel con-
trari representa la continuació de formes
culturals ja existents?”. Bell, professor de la
Manchester Metropolitan University, no va
donar una resposta categòrica i va preferir
analitzar les repercussions pràctiques que
han tingut en la vida quotidiana dels brità-
nics els terminals Blackberry i la web de com-
pra i venda e-Bay. Tecnologies considerades
“exòtiques” en un primer moment, va desta-

Un total de 202 projectes han
optat als sis milions destinats
a les subvencions a mitjans
La convocatòria d’ajuts als mitjans oberta per
la Secretaria de Comunicació ha rebut 202
respostes en forma de projectes, que opten
als sis milions de pressupost que s’hi desti-
nen. La recepció de propostes es va tancar
el 29 d’abril. Enguany s’ha canviat el siste-
ma, ja que els ajuts discrecionals han estat
substituïts a projectes objectivables.

Pel que fa a la valoració econòmica dels
expedients, tots plegats sumen inversions per
valor de 82 milions d’euros, dels quals es
demana que se’n subvencionin uns 33 milio-
ns. La premsa és el sector que ha presentat
més expedients, amb un total de 95, seguida
de la televisió (38), la premsa digital (27), les
associacions (23) i les ràdios (19). A més dels
202 projectes, s’han d’afegir 50 sol·licituds per
a les anomenades subvencions automàti-
ques, repartides en 20 procedents de la tele-
visió, 15 de la ràdio i 15 de mitjans digitals.

Als ajuts de Presidència cal sumar-hi els

Jiménez Losantos
renova per dos anys
el seu contracte
amb la Cadena Cope
El canvi d’aires a la Conferència Episcopal,
amb el nomenament del més moderat Ricar-
do Blázquez com a president, sembla que
finalment no es plasmarà en un endolciment
de la línia editorial de la Cope, tal i com deien
els rumors al seu moment. Després d’una
curta negociació de tres dies amb la institu-
ció eclesiàstica, el director i presentador de
La Mañana, Federico Jiménez Losantos, va
renovar recentment  el seu contracte a la ca-
dena per dos anys.

Segons el comentarista, la seva continuïtat
es deu “als resultats d’audiència i de publici-
tat, l’elecció de Ratzinger, que manté el con-
tinuisme amb l’anterior Papa; i a la radicalitat
de Rodríguez Zapatero, que no deixa moltes
oportunitats als bisbes que volen portar-se
bé amb el Govern”. Losantos ha aprofitat
l’avinentesa per enfortir la situació del con-
ductor de La Linterna, César Vidal, i del cap
d’Informatius de la cadena, Ignacio Villa.

de l’Institut Català de les Indústries Culturals
(ICIC), que consten d’un milió d’euros per a
projectes (amb convocatòria oberta encara
fins al 31 d’octubre) i 3,5 milions més en les
automàtiques del sector de la premsa, les
quals per primera vegada s’obren a les cap-
çaleres esportives i les gratuïtes. A més, tam-
bé poden optar-hi els projectes de formació
professional, l’organització de debats i les ini-
ciatives de foment de la lectura, entre d’altres.

L’anunci de les ajudes es va dur a terme
el passat 18 de febrer al Palau de la Genera-
litat. En l’acte es va destacar com a punt clau
per merèixer les ajudes la promoció del ca-
talà i l’aranès. El secretari general de Comu-
nicació, Enric Marín, va puntualitzar que tot i
que des del 2003 hi ha hagut una disminució
progressiva dels ajuts automàtics,“no es pot
parlar d’una reducció global de les partides”,
ja que les subvencions per convocatòria “sí
que s’han incrementat”.

El Congrés va rebre més de 150 comunicacions, de les quals se’n van acceptar 80.

car Bell, acaben inserint-se en el nostre dia a
dia fins a convertir-se en “trivials” i propiciar
efectes, rutines i situacions no previstes quan
es van inventar.

El Congrés va rebre més de 150 comuni-
cacions, de les quals se’n van acceptar 80,

que han estat publicades en dos volums.
Entre els ponents destacaven John Pavlik (de-
fensor de les teories utòpiques), Christopher
May (emmarcat dins del corrent crític) i Alas-
tair Tempest (director general de la Federa-
ció Europea de Màrqueting Directe).

PANORAMA



42 \ ESTIU 2005 comunicació21

El nou president de l’Associació Catalana de
Premsa Comarcal (ACPC), Estanis Alcover,
ha iniciat converses amb els presidents de
l’Associació Catalana de Premsa Gratuïta
(ACPG), Mateu Ros, i de l’Associació de Pu-
blicacions Periòdiques en Català (APPEC),
Francesc Dalmases, per tal de crear una fe-
deració entre totes tres entitats que defensi
els interessos de la premsa en català.

Segons ha explicat Alcover, la intenció és
“crear un lobby de premsa catalana” que
constitueixi “un interlocutor fort i gran” a l’hora
d’abordar negociacions comunes (publicitat,
subvencions, etc.) i nous projectes. Ara ma-
teix, l’estat d’aquesta futura entitat és encara
embrionari, tot i que existeix una bona pre-
disposició dels diferents agents implicats i el
beneplàcit inicial de les diferents administra-
cions catalanes, segons ha explicat Alcover.

NOMENAMENT

Estanis Alcover, provinent d’El Punt, va ser
escollit president de l’ACPC el passat 14 de
maig. La seva va ser l’única candidatura pre-
sentada. Algunes de les seves propostes són
la descentralització de l’entitat, l’establiment
de comissions de treball i l’aposta per la pre-

El nou president de l’ACPC,
Estanis Alcover, aposta per una
plataforma unitària de premsa

EN BREU
La Corporació Catalana de Ràdio
i Televisió va rebutjar el 7 de juny la
creació de la figura del defensor del plu-
ralisme a la televisió i la ràdio pública,
tal com proposaven CiU i el PP.

Maria Josep Picó, directora de la
revista Nat, ha estat guardonada, junta-
ment amb el periodista madrileny Artu-
ro Larena Larena, amb el Premio Nacio-
nal de Periodismo Medioambiental 2005.

Vocento podria abandonar la seva par-
ticipació a Globomedia si aquesta es fu-
siona amb Mediapro. El grup de José
Maria Bergareche posseix actualment el
24% de la productora.

La primera televisió local de l’Estat, RTV
Cardedeu, va celebrar el passat 7 de juny
els 25è aniversari amb una trobada
d’aquelles personalitats culturals i políti-
ques que van ajudar a la seva creació.

El fotògraf Joan Puig, corresponsal d’El
Periódico a Tarragona va patir el passat
27 de maig una agressió en un complex
hípic d’Altafulla mentre prenia unes imat-
ges en exercici de la seva professió.

Enric Bastardas ha estat reelegit com
a secretari general de la Federació de
Sindicats de Periodistes (FSP), en el
transcurs del primer Congrés que
l’organització va celebrar a Madrid.

El grup Intereconomía ha encarregat a
Xavier Horcajo la direcció del projec-
te televisiu que el mitjà ha encetat el mes
de juny. Horcajo era fins ara el màxim res-
ponsable d’Intereconomía a Catalunya.

Els treballadors de COM Ràdio han
inaugurat un blog obert en el qual poden
publicar-hi notícies i articles d’opinió. La ma-
joria de les informacions són accessibles a
tots els internautes.

El Grup Zeta ha nomenat Jordi Cañe-
llas com a nou director de Màrqueting al
diari Sport . D’altra banda, José Manuel
Olano és el nou director de Publicitat de
Zeta Digital.

Àngels Barceló
tornarà a TV3
el proper setembre

Després de vuit anys presentant i editant
l’informatiu vespre de Telecinco, Àngels Bar-
celó ha tornarà a TV3 per dirigir un programa
d’actualitat setmanal a partir del setembre,
en horari de màxima audiència. La periodis-
ta catalana ha afirmat que la seva intenció és
“crear un espai amb un gran atractiu visual,
però sense perdre el rigor informatiu”.

Zeta signa amb
deu bancs un crèdit
de 100 milions
El Grup Zeta ha signat amb un grup de deu
bancs un crèdit sindicat de 100 milions
d’euros, que es destinarà a finançar part del
seu deute a llarg termini i emprendre nous
projectes d’expansió. En un comunicat, Zeta
afirma que “la signatura d’aquest crèdit posa
de manifest la confiança del mercat financer
en el futur del grup que, després d’uns anys
d’ajustaments i d’estabilització, té previst ini-
ciar una fase de desenvolupament en les di-
ferents vessants del món de la comunicació”.

Les entitats que prenen part en el préstec
són La Caixa, Banco Popular Español i So-
cieté Generale, com a asseguradors; BPI i
Banc Sabadell com a directors; i BBVA, Bar-
clays, Espírito Santo, Caixa Catalunya, Caixa
Nova i el Commerz Bank com a participants.
A l’exercici passat, el grup va obtenir uns be-
neficis abans d’impostos de 21,5 milions
d’euros.

PANORAMA

msa comarcal digital. Alcover busca també
satisfer tant els mitjans professionalitzats com
aquelles iniciatives de caire social o associa-
cionista.

Els noms que completaven la seva can-
didatura van ser Carles Ayats (L’Empordà);
David Baret (La Pinya de Sant Feliu de Codi-
nes); Raül Capell (Som Garrigues); Xavier
Doménech, (Regió 7); Jaume Fàbregas (El
Vallenc); Montserrat Llacuna (La veu de
l’Anoia); Antoni Puig (777 Comunica); Joa-
quim Rambla (La Veu de l’Ebre); Eulàlia Soria
(Diari de Vilanova) i Maria Serrano (Lo Raier).

El primer Consell de Redacció de
l’Agència Efe ha quedat configurat des-
prés d’unes eleccions que van tenir un
67,80% de participació. L’òrgan s’ha creat
per tal d’elaborar un estatut de redacció.



44 \ ESTIU 2005 comunicació21

L’apagada analògica serà
gradual i per illes territorials
La implantació de la TDT a Catalunya es
farà seguint un procés gradual, que culmi-
narà entre finals del 2008 i principis del
2009, organitzat en illes territorials. Així ho
va anunciar el conseller primer, Josep Bar-
galló, durant la presentació al Parlament del
Pla d'Implantació de la TDT a Catalunya.
La planificació en illes s'inspira en el model
alemany i cadascuna d'aquestes demarca-
cions (n'hi ha un total de 44) s'ha configurat
atenent criteris "purament tècnics", no coin-
cidents amb l'organització territorial. El con-
seller primer va reconèixer que el pas a la
TDT abans del 2008 "és inviable" però que
endarrerir-ho un any suposaria un cost de
115 milions d'euros, que augmentarien a
210 milions si aquest endarreriment fos de
dos temporades.

Així doncs, el projecte de la Generalitat
és que a Catalunya la transició a la televisió

EN BREU
El grup Vocento va obtenir l'any passat
140,4 milions d'euros nets de benefici, un
23,5% menys que a l'exercici anterior. Amb
tot, la recaptació total del 2004, però, va
superar en un 10,2% la del 2003.

Enderrock va posar en marxa el passat
10 de maig el seu web. Notícies, espais
d'opinió, un xat i descàrregues per als
mòbils són alguns dels continguts del por-
tal, que s'actualitzarà diàriament.

La Unió de Periodistes Valencians
ha reclamat que no s’utilitzi el terme ‘Le-
vante’ per referir-se a la seva comunitat.
La seva petició se suma a la de
l’Acadèmia Valenciana de la Llengua.

TVC destinarà un dels canals de la TDT
a facilitar les relacions entre els ciutadans
i l’administració. El mitjà permetrà que es
puguin fer a distància tràmits com dema-
nar hora per anar al metge.

El judici del cas Turisme ha revelat uns
suposats pagaments al diari Avui per
valor de 210.354 euros, possiblement per
pagar nòmines, segons la declaració de
Josep Cerveró, exdirector de Turisme.

El Grup Recoletos va perdre 6,38 mi-
lions d’euros en el primer trimestre del
2005. La companyia editora del diari Ex-
pansión ha atribuït els resultats al llença-
ment del gratuït Qué!

El 4 de maig es va fundar la Nació Di-
gital, un portal diari sobre noves tecno-
logies amb espais d'opinió i participació.
El portal vol cobrir el buit existent en
aquest camp en llengua catalana.

Mediapro ha anunciat alguns dels seus
projectes com són  la construcció del Parc
Barcelona Media, l’obertura d’una oficina
a Xangai i la creació d’una agència de no-
tícies multimèdia.

Xavier Sardà va assegurar que si tor-
na a televisió només serà a Telecinco.
D’aquesta manera, desmentia els rumors
que el situaven a una altra cadena des-
prés de deixar Crónicas marcianas.

Tribuna Mallorca és el nom del nou
portal web que, inspirat en Tribuna Cata-
lana, està en línia des del passat mes
d’abril. El portal informa sobre l'actualitat
política i social de Mallorca.

PANORAMA

digital es faci illa per illa i s'abordi l'apagada
analògica total quan, com a mínim, el 95%
de la població catalana hagi adoptat el nou
sistema. El procés començarà el febrer del
2007 i, segons va reiterar el conseller pri-
mer, el fet que Catalunya sigui la comunitat
pionera dins l'Estat li atorga un cert avan-
tatge competitiu des de l'òptica de les in-
dústries afectades i la configuració dels
nous hàbits televisius dels espectadors.

Pel que fa al nombre de canals, el con-
seller primer va afirmar que la CCRTV dis-
posarà de dos múltiplexs, amb un canal
més per a serveis interactius. Un canal múl-
tiplex estarà destinat a l'àmbit privat, un al-
tre al projecte Euroregió i 24 múltiplexs més
(96 programes) seran locals. El govern ha
calculat que aquest procés comportarà més
de 300 milions d'euros per al mercat de de-
codificadors i receptors.

Joan Barril deixarà de conduir
els matinals de COM Ràdio
Després de cinc temporades en antena, La
República deixarà d'obrir a partir de set-
embre els matins de COM Ràdio o, com a
mínim ho farà sense Joan Barril. El perio-
dista va rebre el passat dilluns l'anunci que
la ràdio pública havia decidit prescindir d'ell
després d'alguns mesos d'incertesa en què
ja s'havia deixat entreveure el possible aca-
bament del programa. Després d’haver
considerat noms com Julia Otero, la perio-
dista Glòria Serra serà, amb tota probabili-
tat, la substituta de Joan Barril al capda-
vant del magazín matinal de COM Ràdio.

Mor el radiofonista Pere
Bernal als 54 anys d’edat
El presentador radiofònic Pere Bernal Segu-
ra va morir el passat 24 de maig als 54 anys
d'edat després d'una llarga malaltia. Bernal
col·laborava des de 1992 a Ràdio Barcelona
i inventava, al costat de Ricky Romero, un
programa nou cada dia: A mi manera, El mi-
nutero, El Ricky y el Bernal i Ahora por ahora.
Pere Bernal també va desenvolupar d'altres

tasques a la ràdio, com la de sotsdirector de
Ràdio Miramar, responsable de Producció de
Cadena Catalana i responsable de Progra-
mes a Radio Minuto. També s'havia dedicat
a la docència, impulsant durant més d'una
dècada Aula Ràdio, una escola de formació
per a radiofonistes, tal i com a ell li agradava
que el classifiquessin.



comunicació21 ESTIU 2005 / 45

Un total de 53 periodistes
van ser assassinats el 2004
Reporters sense Fronteres va celebrar el dia
3 de maig la Diada Mundial de la Llibertat de
Premsa i el seu 20è aniversari amb unes da-
des que ha qualificat “d'horroroses”: En
aquests moments més de 100 periodistes es-
tan empresonats, 53 han perdut la vida el
2004, i 51 han estat assassinats des de l'inici
de la guerra de l'Iraq, (19 l'any passat).

Aquests són alguns dels resultats d'un in-
forme sobre llibertat de premsa el 2004 que
va presentar el 3 de maig la presidenta de la
secció espanyola de RSF, Maria Dolors Mas-
sana. La Generalitat ha cofinançat l'edició en
català d'aquest informe, que consta de vora
150 pàgines on es repassa la situació als
punts calents del planeta pel que fa a lliber-
tat de premsa. Es complementa el treball amb
les llistes de depredadors, de periodistes
morts i empresonats, a banda d'un pròleg
escrit pel secretari general de l'entitat, Robert
Ménard, i un epíleg a càrrec de l'historiador
Patrick Eveno. En aquest text, es recorda que
la defensa d'una premsa lliure no és pas cap
invent recent: cal remuntar-se al 1880 per tro-
bar-ne els orígens.

Des d'aleshores, però, arreu del món s'han
produït casos en què el dret dels periodistes
a exercir (i el de la ciutadania a rebre infor-
mació veraç) s'ha posat en compromís. Tot i

“Demà tenen vostès l’oportunitat d’acabar
amb gent com Jiménez Losantos, Carlos
Dávila, Alfonso Usía i Alfredo Urdaci, hereus
directes dels qui van assassinar Lorca”.
Aquesta frase, que l’exdirector d’Informatius
de TVE, Alfredo Urdaci, atribueix en el llibre
Días de ruido y furia al periodista Fernando
Delgado ha sigut motiu de polèmica i pica-
baralles els darrers mesos.

Arran que Delgado demostrés la falsedat
d’aquesta afirmació, que li ha valgut  desqua-
lificatius com “miserable” i “fill de puta” per
part del columnista de La Razón Alfonso Usía,
Urdaci i l’editora del seu llibre s’han com-
promès a suprimir aquest paràgraf de les pro-
peres edicions. Quant els insults, Delgado ha
demandat a Usía i Audiovisual Española, SA,
editora de La Razón,  pels danys ocasionats
contra el seu honor.

que els punts vermells es poden trobar arreu
del planeta, el conflicte amb l'Iraq tot sol ha
aconseguit fer saltar totes les mitjanes i tras-
tocar les estadístiques.

Massana es va remetre a aquestes da-
des per assegurar que “l'Iraq és actualment
el país més perillós del món per als periodis-
tes“, i va considerar indignant que quatre
d'ells hagin mort a causa del foc americà. A
més, a Bangladesh, les Filipines i Sri Lanka,
16 reporters van ser assassinats per denun-
ciar la corrupció dels càrrecs públics o in-
vestigar sobre el crim organitzat. D'altra ban-
da, al continent americà, els narcotraficants i
les elits polítiques corruptes del Brasil, Co-
lòmbia, Mèxic, Nicaragua i el Perú tampoc
han tolerat l'acusació de la premsa.

De totes maneres, ha informat Massana,
“l'alerta roja també s'està encenent als paï-
sos democràtics”. Als Estats Units diversos
periodistes poden anar a la presó per negar-
se a revelar les fonts, i a França dues lleis
controlen els continguts de la xarxa.

Pel que fa a l'Estat espanyol, ha valorat
de “molt lamentable” que alguns dels perio-
distes del País Basc hagin de treballar amb
escorta. ETA ha estat considerada per Re-
porters sense Fronteres un dels 34 "depre-
dadors de la llibertat de premsa al món".

El Govern dóna llum
verda a cinc noves
ràdios municipals
El Govern de la Generalitat ha atorgat a cinc
ajuntaments la gestió provisional d'emissores
de radiodifusió en freqüència modulada. Les
localitats seleccionades compleixen amb el
compromís d'emetre un mínim del 90% del
temps en català i d'oferir una programació
de caràcter local, sense connexió a emisso-
res comercials, ni ser incorporades a cade-
nes de radiodifusió. L'adjudicació ha recai-
gut sobre els municipis de Cabanes,
Hostalets de Pierola, Maçanet de la Selva, Pa-
lafolls i Roda de Barà.

D'altra banda, també s’ha renovat la con-
cessió per deu anys de tres emissores de
ràdio en FM. Onda Rambla és una de les afec-
tades, a més de la Societat Urgellesa de
Ràdio i Televisió (La Seu d'Urgell) i el projec-
te comercial de Maria Teresa Valldepérez
(Amposta).

PANORAMA

Usía, demandat
per insultar
Fernando Delgado

Augmenta la
dotació dels Premis
de Comunicació
La 25a edició dels Premis de Comunicació
ofereix un augment total de la dotació econò-
mica, que passa dels 55.000 euros als 64.000.
Aquesta remuneració, però, està repartida
entre dos guardons més, a causa de
l'ampliació del Premi La Malla de noves tec-
nologies. Els nous apartats reconeixen una
web informativa o divulgativa d'un ajuntament
i una iniciativa comunicativa en algun altre ti-
pus de suport tecnològic com DVD o CD.

L'actual certamen va néixer el 1980  amb
el Premi Tasis Torrent de premsa local i co-
marcal. Posteriorment, s'hi van afegir el Ro-
salia Rovira de ràdios municipals i el Miramar
de televisions locals, entre d’altres. Les can-
didatures i treballs s'han de presentar al De-
partament de Premsa de la Diputació abans
del 30 de setembre. Se sabran els guanya-
dors a finals de gener de 2006.

RTVE continuarà
a l’edifici cedit
per la Generalitat
Valenciana
El president de la Generalitat Valenciana,
Francisco Camps, i la directora general de
RTVE, Carmen Caffarel, van arribar a un acord
el passat mes de maig perquè la cadena con-
tinuï a l’edifici del Parc Tecnològic de Pater-
na, cedit pel Consell, que subvencionarà el
centre amb 600.000 euros. A canvi, la cade-
na pública es compromet a destinar més es-
pai de programació a la Comunitat, en espe-
cial a la Copa Amèrica 2007.

El nou conveni, que garanteix els llocs de
treball, contempla també la Creació d’una
Comissió Mixta dins de la programació regio-
nal de RTVE. Aquest nou òrgan analitzarà els
continguts institucionals que afectin la Gene-
ralitat, encara que, segons Camps, no anirà
enfocat a informacions relacionades amb la
política.

Així mateix, també contempla el foment
de la producció audiovisual feta per empre-
ses del País Valencià. Al gener, el president
del Govern valencià va amenaçar de desno-
nar el centre territorial si no s'acceptaven tota
una sèrie de condicions draconianes que in-
cloïen, entre d’altres, l'emissió de programes
informatius elaborats pels gabinets de prem-
sa de la Generalitat.



46 \ ESTIU 2005 comunicació21

La UGT denuncia que TVE vol
‘silenciar i destruir’ el centre
territorial de Sant Cugat
La secció sindical de la UGT a RTVE-Cata-
lunya ha denunciat els darrers mesos “ma-
niobres per suprimir i retallar la franja
d’emissió en català i l’aportació del centre a
la programació estatal”. Les seves sospites
inicials, sostenen, han estat refermades amb
rellevants declaracions per part de la direc-
ció.

Segons va afirmar la UGT a principis de
juny, el director de Televisió Espanyola, Ma-
nuel Pérez Estremera, va manifestar pocs dies
abans davant de representants del comitè
d’empresa de Madrid que no entenia “com a
Catalunya se segueixen fent programes en
català quan ja existeix TV3”.

El sindicat ha reiterat que la continuïtat del
centre català de TVE està en joc, a banda de
molts llocs de treball. “Si al final aquest acte
premeditat es consuma ens podem trobar
com al setembre; més de la meitat dels pro-
grames que realitzem a Sant Cugat no conti-
nuaran”.

A part de la reiterada queixa d’atorgar els
programes del prime time a productores del

En un context general de pèrdua d’oients de
les ràdios catalanes, Catalunya Ràdio manté
les distàncies amb el seu principal competi-
dor, la Ser. Les emissores de la Generalitat
han aconseguit 604.000 oients en l’última
onada de l’EGM, 6.000 menys que en
l’anterior i els mateixos que a mitjans del 2004.
Per la seva part, la Ser ha perdut a Catalunya
gairabé un 8% d’audiència en els últims
mesos, i passa de 544.000 a 501.000 oients.

Rac-1 segueix el seu ascens lent però
continuat, amb 204.000 oients en l’últim EGM
respecte als 194.000 de l’anterior o els
180.000 de la segona onada del 2004. En
contrast, COM Ràdio baixa en nombre de
seguidors, amb un descens del 13% respec-
te a l’última onada. L’emissora de la Diputa-
ció s’ha situat en els 77.000 oients enfront dels
88.000 de principis d’any, quan va aconse-
guir remuntar, i els 82.000 de mitjans del 2004.

Després de l’espectacular pujada de prin-
cipis del 2005, la Cope torna al seu volum

El nombre
de televisions
adherides al CLCC
es duplica el 2004

El Consorci Local i Comarcal de Comunica-
ció va duplicar durant l’any passat el nombre
de televisions adherides fins arribar a les 64.
Tanmateix, també durant l’any 2004 van in-
crementar-se el nombre de ràdios que formen
part de l’entitat. L’increment, d’un 30%, su-
posa que el CLCC ja compti amb 90 asso-
ciats. Aquest va ser el balanç de l’entitat, des-
prés que el seu consell general aprovés per
unanimitat l’informe de gestió presentat pel
director general, Josep Maria Torrent, i els re-
sultats econòmics de l’exercici 2004.

TV3 presenta
la nova imatge
que aposta per
una única marca
El passat 5 de maig es va presentar la nova
imatge de la cadena, que inclou una renova-
ció del logotip i una aposta clara per una úni-
ca marca: TV3. Pel que fa al nou logotip (fir-
mat pel grup Gedeon), el dossier de premsa
el defineix com a “un logo obert, no encaixat
dins de cap marc: lliure, versàtil, juganer, en-
ginyós, inquiet, és TV3”. La polèmica sobre
si es perdria catalanitat amb la nova imatge
no ha estat aliena a la confecció de l'esmentat
dossier: “El triangle format per les quatre ba-
rres és Catalunya. És el lligam d'aquesta te-
levisió amb la seva gent, perquè Catalunya
és la raó de ser de TV3. El 3 i les quatre ba-
rres sempre són TV3”.

PANORAMA

grup Prisa en detriment de la producció prò-
pia, la UGT va criticar la “fugida cap enda-
vant” que suposa avançar la programació de
tardor a aquest estiu. Segons el sindicat, per
tal d’evitar-se resultats desfavorables
d’audiència al setembre, en el moment de
negociar el projecte de llei sobre la RTVE, la
cadena pública ha avançat els programes de
tardor, de manera que quan arribi aquesta
temporada es necessitaran noves inversions
per retomar-los. La qual cosa, insistia la UGT,
probablement es traduirà en “reduir partides
a programes propis amb poca audiència”.

PRECARIETAT LABORAL

El sindicat va denunciar el passat mes de
maig la situació de “precarietat laboral i la
manca de recursos tècnics i humans” que
pateixen les delegacions territorials de la ca-
dena. La UGT manté que, malgrat intentar fer
arribar les seves queixes a Direcció, “fa temps
que no contesta“ i, quan ho ha fet, ha atribuït
la situació a “decisions polítiques” .

L’EGM manté el lideratge
de Catalunya Ràdio i dóna
a Antoni Bassas rècord d’oients

d’audiència habitual a Catalunya. Dels
203.000 oients aconseguits aleshores, ha
passat als 169.000 en aquest EGM. Ona
Catalana ha patit una de les davallades més
notòries, amb una pèrdua d’audiència del
34% en només sis mesos. A principis del
2005, comptava amb 47.000 oients, que ara
han quedat reduïts a 31.000.

BASSAS, LÍDER I RÈCORD

Amb una xifra de 480.000 oients diaris, An-
toni Bassas ha refermat un cop més el seu
lideratge, batent el seu rècord d'audiència.
El rànquing dels matinals, els programes
estrella de les emissores, està liderat així per
Catalunya Ràdio, seguida de la SER, la Cope,
Punto Ràdio i Onda Cero. El següent espai
en català es troba a la posició sisena: el ma-
gazín El món a Rac-1, amb 82.000 oients. La
República ha perdut 6.000 oients i se situa
en 52.000 i, per part seva, Accents d'Ona
Catalana baixa dels 29.000 als 17.000.

Carat perd els 200
milions del compte
de Telefonica
La central de mitjans Carat, presidida per
l'exportaveu del Govern popular, Miguel Án-
gel Rodríguez, ha perdut el compte publici-
tari de Telefónica, amb els 200 milions d'euros
gestionats que això implica. El procés con-
cursal per adjudicar la publicitat d'un dels
principals anunciants del país ha durat uns
quants mesos fins que, finalment, l'empresa
s'ha decantat per les empreses Interpublic i
WPP, que gestioanran el fons tres anys.


