
74 \ ESTIU 2005 comunicació21

Per:
Esther Jover

El 16 de juny de 2004, la periodista radiofònica de l’emissora R7P, Noemí
Rodríguez, va criticar a l’editorial del seu programa Ningú és perfecte la

gestió del director de Ràdio i Televisió d’Andorra (RTVASA), Enric Castellet,
per, entre d’altres raons, suprimir de la graella televisiva el programa de

sobretaula L’aigua clara. Castellet, ofès per les declaracions de la locutora,
va presentar una demanda a la Batllia per injúries i calúmnies i va denun-
ciar la periodista i el director de Cadena Pirenaica, Gualbert Osorio, d’on
forma part l’emissora R7P. L’acte de conciliació entre el demandant i els

demandats no va prosperar i la batlle responsable del cas, Canòlic
Mingorance, va notificar a Rodríguez i Osorio que els processava per un
presumpte delicte major d’injúries o difamacions greus proferides en un

mitjà de comunicació social i en va decretar la llibertat provisional en espe-
ra que es convoqui la vista al Tribunal de Corts.

“Bon dia. ‘Molts programes tenen èxit i això no és
motiu per no fer una altra cosa’. Tot i que d’això no
n’hagi fet mai massa cas la gent de Crónicas Marci-
anas a Tele 5, amb vuit anys al cartell, o d’Informe
semanal a la Primera de Televisió Espanyola, amb
més de 25 anys en antena. Però aquesta és, junta-
ment amb l’Això no toca, la lapidària i absurda sen-

tència que ahir deixava anar el director de la ràdio i
la televisíó públiques, Enric Castellet, per justificar la
supressió del programa l’Aigua Clara; potser els se-
güents en ser retirats seran els informatius”.

Amb aquestes paraules començava l’editorial
en qüestió, pronunciada el juny de l’any passat.
Les frases que segueixen el discurs són el motiu

[ANDORRA]

Una periodista i el director de la
ràdio, processats per criticar la

gestió dels mitjans públics

Enric Castellet,
director de Ràdio i

Televisió d’Andorra.

▲



comunicació21 ESTIU 2005 / 75ANDORRA

per les quals Castellet va decidir presentar la de-
manda i per les quals la batlle ha considerat que
són motiu de judici. “Suposo que aquest és el gran
avantatge de posar al capdavant de l’ens públic
algú sense coneixements ni coneixement que pot
dir l’animalada més grossa sense ni tan sols rubo-
ritzar-se. Perquè fins i tot un botiguer com ell hau-
ria de saber que si un producte funciona s’ha de
tenir al prestatge, que la casa gran tampoc té tan-
ta oferta de qualitat ni tantes idees noves com per
prescindir d’aquells escassos productes que el
públic prefereix. Castellet afegeix que sempre s’ha
tingut en compte l’opinió dels treballadors, encara
que això a la vida real es tradueixi en amenaces
d’aquelles de ‘caixa o faixa’ i que ‘de tele només
n’hi ha una i la porta és molt gran’, com prova el fet
que hagi pres la decisió de modificar la graella de
programació passant per davant de la professio-
nalitat i la responsabilitat del cap de Programes
que ell va mateix va nomenar”.

Rodríguez es referia a Àlex Terés, que va dimitir
del càrrec. El conductor de l’Aigua Clara era Albert
Roig, que després de la supressió del programa va
passar a ser redactor d’Informatius i actualment és
director del rotatiu gratuït Bon dia. L’editorial conti-
nuava. “Cal treure’s el barret davant l‘Àlex Terés per
ser capaç de fer passar al davant de la cadira els
seus principis com a professional, un fet gens habi-
tual que l’honora com a periodista i també com a
persona. Castellet, mentrestant, i malgrat haver mar-
xat ahir de la reunió que mantenia amb els seus res-
pectats treballadors amb un cop de porta, diu que
‘no li consta que el clima laboral de l’empresa s’hagi
enrarit des de la dimissió del cap de Programes, Àlex
Terés’. I té raó; en realitat, el clima laboral fa molt
més temps que això que està enrarit. Tot i que no
crec que sigui capaç d’adonar-se’n des del despatx
de la tercera planta. Amb l’únic que estic absoluta-
ment d’acord amb ell és quan diu que ningú és in-
substituïble. Llàstima que els qui el van posar al càr-
rec encara no se n’hagin adonat. I és que ningú és
perfecte”.

Tres mesos més tard que la locutora llegís l’edi-
torial, Enric Castellet va decidir posar una querella
per difamació contra Noemí Rodríguez i Gualbert
Osorio com a director general de la cadena. Més
tard, el director i els dos demandats van reunir-se
a la Batllia per l’acte de conciliació i evitar anar a
judici. No obstant, la conciliació no va donar resul-
tats i no van arribar a cap acord. El 13 d’abril pas-
sat, la batlle encarregada del cas, Canòlic Mingo-
rance, va dictar una acta de processament contra
els dos periodistes i en va decretar la situació de
llibertat provisional. La batlle argumenta que hi ha
indicis per considerar responsables penalment els
dos periodistes, que seran jutjats al Tribunal de
Corts.

La batlle relata a l’acta de processament que la
inculpada tenia la voluntat d’injuriar i de difamar quan
va dir que Castellet era una persona “sense conei-
xements ni coneixement” i que podia dir “l’animala-
da més grossa sense ni tan sols ruboritzar-se”. Su-

bratlla també que Rodríguez, com a “professional”,
coneix la diferència entre la crítica i la difamació i
afegeix que les expressions sobre Castellet “no es
poden justificar ni excusar pel fet d’emmarcar-les en
una crítica a una gestió professional o a un perso-
natge públic ja que la crítica no comporta ni injúria ni
difamació”.

Els dos periodistes, doncs, s’enfronten als arti-
cles 200 i 202 de l’actual Codi Penal (en procés de
revisió i debat) que preveuen una condemna de fins

a dos anys i un mes de presó per aquells que come-
tin un delicte major d’injúries o difamacions greus
proferides públicament en un mitja de comunicació i
els directors ho permetin.

En espera que se celebri el judici, els dos perio-
distes han rebut el suport de companys de profes-
sió, d’altres sectors socials i de particulars. Pocs dies
després de fer-se públic l’acta de processament, 188
periodistes i treballadors del sector de la comunica-
ció van publicar i difondre un manifest per donar su-
port als dos periodistes processats. Els sotasignants
van argumentar que el processament pel contingut
de l’editorial és “desmesurat” ja que si “en el text
apareixen crítiques a la trajectòria professional d’un
càrrec públic, aquestes són perfectament legítimes i
en cap cas, llegides en el seu context, no constituei-
xen greuges personals”.

Els col·legues dels processats també van dir que
“la instrucció d’un procés per una crítica pública sen-
se greuges personals atempta de forma greu contra

les llibertats d’expressió i de comunicació consagra-
des a l’article 12 de la Constitució, ja que ben fàcil-
ment pot influir en els professionals i en les empre-
ses periodístiques en l’establiment de mesures
d’autocensura, obrint així un període d’anormalitat
en l’exercici d’aquelles llibertats”.

La Unió Sindical d’Andorra (USA) va donar su-
port als periodistes processats, així com el Sindicat
de Periodistes de Catalunya. El Col·legi de Periodis-
tes de Catalunya i treballadors d’altres mitjans de co-

El polèmic editorial contenia comentaris com:
«Aquest és el gran avantatge de posar al
capdavant de l’ens públic algú sense
coneixements ni coneixement que pot dir
l’animalada més grossa sense ruboritzar-se».

La batlle va dictar una acta de processament
contra els dos periodistes i en va decretar la
situació de llibertat provisional, al considerar
responsables penalment els dos periodistes,
que seran jutjats al Tribunal de Corts.



76 \ ESTIU 2005 comunicació21ANDORRA

municació, com Barcelona Televisió, Ona Centre i Te-
levisió Espanyola de Catalunya van adherir-se al ma-
nifest. I fins al dia 30 d’abril, els periodistes d’Andorra
van obrir un període d’adhesions al manifest per a la
societat en general: en total, amb les signatures dels
188 professionals ja mencionats, van obtenir 759 sig-
natures.

El 6 de maig, una delegació de periodistes va
entregar a la fiscal general, Assumpta Pujol, les sig-

natures de suport als dos processats i expressar-li la
preocupació del col·lectiu davant d’una possible res-
tricció de la llibertat d’expressió a Andorra.

Els periodistes van demanar al Ministeri Fiscal que
comparegui en el judici i manifesti que no aprecia
delicte en les manifestacions de Noemí Rodríguez.
Pujol va dir als periodistes que les paraules de
Rodríguez, “tretes de context”, eren motiu de quere-
lla. La fiscal general va assenyalar que encara no
havia estudiat el cas per apreciar si hi havia o no

indicis de delicte i va aclarir que les signatures lliura-
des no influirien en la seva decisió final, tot i que en-
tenia la redacció del manifest. Els periodistes pro-
cessats, mentrestant, esperen la vista judicial en
situació de llibertat provisional.

CASTELLET, FINAL D’ETAPA

A principi de març d’aquest any, el director de la rà-
dio i la televisió públiques, Enric Castellet, va anun-
ciar que deixava el càrrec de manera irrevocable.
Castellet va ser nomenat el 1995 director de l’Orga-
nització de la Ràdio i la Televisió d’Andorra (ORTA),
que el 2000 va convertir-se en l’ens de la Ràdio i la
Televisió Públiques d’Andorra (RTVASA). Castellet va
valorar els seus anys com a director i va justificar les
polèmiques recordant que “és un càrrec que és al
centre de mira de tothom: oposició, Govern i col-lec-
tiu de periodistes”.

Després de les eleccions generals del 24 d’abril i
que es nomenés el nou cap de Govern, Albert Pin-
tat, Castellet havia amenaçat amb dimitir. Va rebre el
febrer d’aquest any el Micro Tancat en la categoria
de Societat, els guardons que organitzen des de fa
tres anys els periodistes i que a la gala Premis Actu-
alitat reconeixen els personatges públics que facili-
ten o dificulten la tasca informativa dels mitjans. L’acte
va ser copresentat, ironies que depara la vida, per
Noemí Rodríguez.

Una delegació de periodistes va entregar a la
fiscal general les signatures de suport als dos
processats i expressar-li preocupació per una
possible restricció de la llibertat d’expressió.


